Sabtu, 23 Julai 2011

Tips kahwin: 8 tip memilih jurusolek

        Memilih jurusolek yang berkualiti di hari persandingan kedengaran mudah dan remeh. Namun, tahukah anda kesilapan kecil memilih jurusolek yang tidak bersesuaian dan berkebolehan boleh menghancurkan impian perkahwinan pengantin tersebut? Justeru, solekan juga seharusnya menjadi perkara utama yang perlu diberi tumpuan oleh bakal raja sehari sebelum melangkah ke hari bahagia. Sebelum melangkah masuk ke butik andaman pengantin, beberapa tipberikut mungkin dapat membantu persiapan hari bahagia anda.

1. Tepati masa
Pastikan jurusolek anda seorang yang menepati masa. Jangan pula kelewatan jurusolek menyebabkan majlis pernikahan, pertunangan mahupun perkahwinan andatergendala dan hilang serinya kerana solekan terpaksa dibuat dalam keadaan tergopoh-gapah hingga menjejaskan seri wajah anda pada hari bahagia.

2. Berpengalaman
Jurusolek yang berpengalaman amat penting agar anda tampil yakin di hari persandingan. Pastikan anda melihat terlebih dahulu hasil kerja jurusolek anda, sebelum bersetuju mendapatkan khidmatnya. Lihat hasil solekan jurusolek pada wajah pengantin yang disoleknya. biasanya jurusolek akan menyediakan album wajah-wajah pengantin yang pernah disolek. Anda juga sepatutnya memastikan jurusolek pilihan anda bertugas pada hari bahagia anda jangan ditukar sesuka hati.

3. Kreatif
Pastikan jurusolek anda kreatif dan tahu cara-cara untuk menyolek dan mendandan rambut nada secantik mungkin. Jurusolek yag kreatif, tidak pernah kering idea dan tidak terkongkong dengan dengan gaya solekan lama yang biasa dan tidak menarik.

4. Teknik solekan sesuai dengan keadaan
Jurusolek pilihan anda seharusnya tahu teknik solekan yang bersesuaian dengan apa jua keadaan. Jika majlis anda dilakukan pada siang hari, pastikan jurusolek anda memilih jenis solekan yang tahan lasak, tidak mudah cair dek peluh dan tidak terlalu tebal di malam hari dan begitu juga sebaliknya.

5. Tahu teknik solekan untuk fotografi
Jurusolak yang baik seharusnya arif dengan teknik-teknik fotografi. Penggunaan cahaya lampu ketika sesi fotografi adakalanya akan menyebabkan solekan pada wajah penggantin tenggelam atau kelihatan aneh. Jangan pula anda kelihatan cantik di hari persandingan, tetapi wajah anda tampak aneh dan menakutkan di dalam foto kenangan.

6. Cuba dahulu
Anda seharusnya mencuba dahulu solekan jurusolek pilihan agar penampilan tidak kelihatan aneh dan janggal di mat anda mahupun para tetamu. Jangan kedekut untuk mengeluarkan belanja dengan mencuba pelbagai solekan di beberapa buah butik andaman. Ambil gambar, dan cuba bandingkan setipa solekan agar anda dapat membuat pilihan yang paling tepat.

7. Teknik solekan terkini
Pastikan jurusolek anda sentiasa terdedah dengan teknik tekinik solekan semasa. Sesetengah jurusolek masih terkongkong dengan teknik solekan tradisional menyebabkan pengantin yang disolek tampak lebih tua dan garang tatkala dia atas pelamin.

8. Menggunakan produk solekan yang bersesuaian
Biarpun nampak remeh, perkara ini amat penting bagi anda yang menglami masalah kulit. Dalam memilih jurusolek, anda tidak sehsrusnya hanya memikirkan kehandalannya menyolek dan mendandan, sebaliknya anda perlu memikirkan keprihatinan jurusolek terhadap kecantikan dan kesihatan wajah anda. Kenal pasti produk solekan yang digunakn terlebih dahulu sebelum mentandatangani sebarang kontrak atau perjanjian. Ingatlah jika anda tersalah memilih produk solekan, mungkin akan menjejaskan kecantikan serta kesihatan kulit anda. Mahukah anda dibebani masalah jerawat yang berpanjangan semata-mata mahu cantik di atas pelamin hanya untuk seketika?
Selamat pengantin baru.

Tiada ulasan: