Rabu, 22 Jun 2011

Ngeri la....

        Zaman ni macam-macam jadik. Hei, susah hati hamba nengok. Bunuh,dadah,ragut. Depan rumah pun boleh kena culik. Kalau kena hukum pun yanh paling berat ialah gantung, kena suntik dengan bahan beracun, takpun kena 'shot' letrik atas kerusi dia. Tak lebih dari tu.
        Tapi,zaman dulu-dulu lain. Kalau zaman Melaka munkin kena sula. Pokoknya macam-macamlah hukuman yang ada sampai boleh buat kita pengsan dua, tiga kali. Tula hukuman yang pemerintah buat kalau nak bendung jenayah. Nak buat macam mana, budak-budak ni jahat sangat.

1.Diikat untuk dihurung serangga.
Hukuman ni mula dijalankan oleh pemerintah Parsi purba. Mula-mula pesala dibogelkan, pastu kepala,tangan, kaki dengan badan diikat atas sekeping papan atau kayu. Kemudian dibiarkan terapungdalam kolam atau kena jemur bawah matahari yang rembang gila-gila.
        Hukuman ni jadi lebih menakutkan bila pesalah-pesalah ni terlebih dahulu dipaksa minum susu ngan madu.Bukan sikit ooo. Banyak, sampai tercirit. Pastu diorang sapu pulak madu dengan susu kat badan pesalah tadi.     
        Bau busuk najis dengan aroma susu dan madu dengan cepat menarik perhatian serangga. Macam lalat, kumbang, tebuan dan labah tu biasa lah. Selain kena sengat, serangga tu pun ambik kesempatan dengan bertelur kat atas badan diorang.Hukuman tetap diteruskan gengan memberikan pesalh-pesalah itu makan susu
dan madu agar mereka dapat terus hidup dan menerima seksaan.
        Walaupun susu dan madu memberikan tenaga, tetapi dapat juga membuatkan bandua tu cirit-birit dan mengundang lebih banyak serangga. Kematian selalunya berpunca kombinasi kehilangan air dalam badan. kelaparan serta terkejut.
 
2.Dibuang ke pulau
Apabila kapten atau kelasi kapal membuat kesalahan besar, mereka akan dibuang ke sebuah pulau yang kering kontang, yang tak ada apa-apa kecuali pasir.
        Bekalan yang diberi cuma sedikit makanan dan minuman serta sepucuk pistol untuk membolehkan pesalah membunuh diri jika mahu.

3.Disiat kulit
Hukuman ini telah dijalankan oleh pemerintah Assyria (200-800 SM). Musuh serta pembesar yang cuba memberontak akan ditangkap dan, lalu kulit mereka akan disiat. Hukuman ini amat menakutkan bila dilakukan ketika masih hidup dan menjerit kesakitan.  
         Tubuh pesalah tadi yang dilumuri darah akan ditinggalkan begitu sahaja manakala kulit mereka akan dipaku pada dinding sebagai amaran supaya jangan cuba-cuba menggugat kuasa raja.

4.Keelhauling
Berasal daripada perkataan 'kielhalen keel'. Caranya, apabila kelasi kapal ditangkap kerana membuat kesalan berat, mereka akan diikat dan kemudia dicampak ke laut sebelum ditari oleh sebuah bot merentasi kawasan cetek yang banyak batu. Ketika pesalah dibenam dan diseret, badannya akan melanngar batu-batu karang tajam. Ini menyebabkan mereka mendapat luka teruk, selain lemas.
          Hukuman dijalankan dengan cepat supaya kesannya amat menyakitkan. Jika dijalankan secara perlahan, dikhuatiri mangsa akan selamat kerana tubuh mereka akan terapung dan dia akan mati bukan akibat luka dikelar serta ditikam batu karang tetapi akibat lemas.
         Keelhauling dijalankan oleh tentera laut Belanda bermula sekitar tahun 1560 dan berakhir pada tahun 1853.

Tiada ulasan: